fredag 28 juni 2013

Tutorial- Att fota inomhus

Just nu har vi ju sommar och att fota utomhus gör allting mycket lättare! Men jag vill ändå visa hur jag gör när jag fotar på vintern eller om det regnar när jag ska fota av mina alster.

Ovanför mitt skrivbord har jag lysrör. Jag sätter ett vanligt vitt papper över ett av lysrören som är ovanför mitt objekt för att dämpa det lite.
Här har jag valt att fota av mitt kort med mönstrade papper som bakgrund. Men man kan ha vad man vill som bakgrund.
På sidorna ställer jag vita cardstock. Nu har jag byggt en enkel liten fotostudio.
Jag ställer in min vitbalans på kameran och ökar även ljuset lite med en knapp med en ruta som har plus och minus på sig. Jag vet inte om alla kameror har den men min Olympus har den funktionen.
Jag sjunker ner i min fåtölj och fotar kortet rakt framifrån.
Vid behov redigerar jag mina foton i ett enkelt Photoshop Elements 5. Det programmet räcker för mina behov och min kunskap ;) Det enda jag brukar göra, om det behövs, är att beskära mina foton, göra ett nytt Lager, välja Raster och dra ned ljuset till lagom nivå. Jag brukar också gå in och korrigera färgen lite. Det gör jag under Förbättra- Justera Färg- Ta bort färgskiftning. Klart!


Många kramar från Ulrika aka LillBlomman!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...